Nog een paar weken

Geplaatst: juni 8, 2010 in Blog
Tags:

Het is nu bijna een schooljaar geleden dat ik startte met mijn opleiding. Eén van mijn beste keuzes tot nu toe. Eindelijk leer ik alles dat ik tijdens mijn vorige opleiding had willen leren. Het is vreemd hoe snel zo’n schooljaar voorbij vliegt. Nieuwe mensen ontmoeten, nieuwe inzichten en veel nieuwe stof tot nadenken. Doordat het een deeltijd opleiding is, is de tijd om daadwerkelijk diepgaand over de stof na te denken beperkt, daar zijn de “vakanties” voor.

Toch merk ik dat mijn handelen langzamerhand verandert. Meer kennis zorgt bij mij voor meer begrip en meer inzicht in het “waarom” van het handelen van mensen op de werkplek. Het waarom is voor mij altijd een belangrijke vraag geweest die mijn keuzes beïnvloedt. Waarom doen mensen de dingen die ze doen, waarom ontstaan situaties, waarom praten mensen zoals ze praten en handelen ze zoals ze handelen? Misschien was WO Sociologie in dat opzicht logischer geweest. Waarom heb ik dan toch voor HBO Technische bedrijfskunde gekozen? Omdat ik nog tijd genoeg heb. Ook sociologie wordt in deeltijd gegeven en over twee jaar, wanneer ik mijn diploma in ontvangst neem, ga ik zeker niet stil zitten. Wie weet wat er dan op mijn pad komt.

Wat er op mijn pad komt. Dat is wat ook een belangrijke invloed heeft gehad in mijn leven. Tegenwoordig overdenk ik keuzes meer dan vroeger. Waar ik mezelf een aantal jaar de tijd heb gegeven om gewoon elke baan aan te nemen die op mijn pad kwam, om een breder beeld te krijgen van de samenleving, van het beroepsleven, van de verschillende sociale lagen die vaak afhankelijk zijn van omgevingsfactoren zoals woonomgeving en werk, is het nu tijd om meer lijn aan te brengen in mijn CV. Dat is immers wat werkgevers van je verwachten. Je moet weten wat je wil en je moet dat laten zien in alles wat je doet. Diversiteit in je CV en je interesses wordt vaak bestempeld als gebrek aan kennis en ervaring, als gebrek aan de juiste instelling of als gebrek aan andere zaken. Diversiteit op je CV en in je interesses zijn niet wenselijk en verkleinen de kans op een baan.

Jammer. Ikzelf weet donders goed wat ik wil. Ik wil diversiteit. Ik wil mij breed kunnen oriënteren en ik wil mijzelf op zoveel mogelijk fronten ontwikkelen. Niet allemaal tegelijk, en ook niet op elk front, ook ik ken grenzen en heb zelfs een zeer goed beeld van realistische en haalbare doelen. Ik heb een goed zelfbeeld, weet wat mijn zwakke en mijn sterke punten zijn, weet wat ik kan en wat ik wil. Ik weet wat ik te bieden heb en wat ik nog moet leren. En zoals ik zijn er meer. Veel meer.

Wat ik het afgelopen jaar gemerkt heb, is dat breed georiënteerde mensen lang niet altijd de voorkeur hebben bij werkgevers. Waarom? Ze missen voldoende aansluiting bij de functie. Met de grote horde overgekwalificeerde werkloze Nederlanders die de werkgevers momenteel tot hun beschikking hebben, is er minder ruimte voor jonge enthousiaste leergierige en ambitieuze werknemers zonder lijn in hun CV. Er is minder ruimte voor werkzoekenden die zich ook interesseren voor het ‘waarom’ en het ‘hoe kan het beter?’.

Het leuke is dat die grote groep werkzoekenden uit de ‘waarom’ categorie als ze dan op zoek gaan naar werk zichzelf de vragen blijven stellen die ze altijd al hebben gesteld. Waarom? Hoe kan het beter? Waar mensen een deel van de overgekwalificeerde werkzoekenden de schuld buiten zichzelf legt, weet dat ze toch wel weer werk zullen vinden of überhaupt niet nadenken over achterliggende oorzaken of hogere doelen, is de zoektocht naar werk voor de waarom mens een uitdagende weg van zelfontwikkeling en verbetering. Ikzelf ben nu een paar maanden serieus aan het zoeken. Vanaf nu maak ik jullie deelgenoot van mijn zoektocht, deelgenoot van het waarom.

Waarom je dit zou lezen? Ik weet het niet. Misschien kun je je wel identificeren met mij of mijn zoektocht. Misschien vind je het interessant om te zien hoe de ontwikkeling in zijn werk gaat, misschien heb je even een pauze nodig op je werk en zocht je wat ontspanning. Wat de reden ook is, ik hoop dat je er plezier in hebt.

Geef een reactie

