De karaktertest

Geplaatst: juni 11, 2010 in Blog

Een paar dagen geleden heb ik een aantal beroepskeuzetesten gedaan. Ik vroeg me toen af in hoeverre mijn vaardigheden en karakter aansluiten bij de beroepen die mij aanspreken. Het is lastig op internet een karaktertest te vinden die gratis is en betrouwbaar. Ik herinnerde dat ik via mijn opleiding een aantal tests heb moeten maken die gratis waren. De test van Octogram.net, en een Quinn Managementrollen test, inclusief een test met bijbehorende vaardigheden.

Wat ik merkte tijdens het invullen van de testen is dat ik mezelf laag inschat wanneer het aankomt om tact. Ik ben van nature een zeer direct persoon. Ik zeg wat ik vind, ik zeg wat ik denk. Ik ben redelijk extravert en ik vind het prettig werken wanneer ik weet waar het op staat. Ik weet dat er een hoop mensen zijn die dit lastige eigenschappen vinden. Dat resulteert in de feedback dat ik af en toe wat stug overkom – niet ben, overkom – en dat ik op moet letten bij wie ik direct communiceer. Terechte feedback. Dit zijn voor mij aandachtspunten waar ik al hard mee bezig ben.

Een ander aandachtspunt voor mij is mijn rol in teams en groepen. Ik heb de neiging mezelf op dit gebied nogal te onderschatten. Ik pas mijn gedrag aan, aan de op dat moment gewenste rol. Iets wat me niet altijd even sterk maakt wanneer het gaat om teamcohesie. Ik plaats mezelf automatisch buiten het team door mijn gedrag. Gelukkig merk ik wel dat wanneer ik een bepaalde verantwoordelijkheid heb binnen een team (projectleider of hoofd organisatie), ik wel draagvlak weet te creeeren, conflicten weet op te lossen en mensen – en dat vind ik het belangrijkste – in hun waarde laat, respecteer en motiveer.

Het is leuk om de resultaten van deze tests en de beroepskeuzetests te zien. Toch heb ik in mijn achterhoofd goed helder dat dit subjectieve momentopnames zijn. Ik zit momenteel in een leerproces, waardoor ik bepaalde eigenschappen aan het ontwikkelen ben. Daarnaast wordt er in elk ontwikkelingsproces tijdelijk extra aandacht gevestigd op een klein stukje van je vaardigheden en je karakter, waardoor je beeldvorming over dit stukje verandert.

Na het relativeren van de resultaten kan ik wel zeggen dat ik het idee heb dat – wanneer ik aandacht blijf besteden aan tact en groepscohesie – ik de beroepen waar mijn interesse naar uitgaat goed zal kunnen uitvoeren. Mijn karakter sluit voldoende aan, ik ben leergierig en heb wat ervaring en een hoop kennis in mijn rugzakje… Tijd om verder te zoeken naar mijn ideale baan.

Geef een reactie

