De vacaturesites

Geplaatst: juni 17, 2010 in Blog

Waar vind je vacatures? Men zegt dat de meeste vacatures vervuld worden binnen je netwerk. Een groot netwerk van mensen die weten dat je werk zoekt is dus belangrijk. Naast het socializen met je vrienden, collegas, klasgenoten en andere bekenden, kun je daarvoor sites als LinkedIn gebruiken. Braaf onderhoud ik daar mijn account en praat ik dus honderduit met iedereen die maar luisteren wil. Natuurlijk kun je je ook inschrijven bij tal van uitzendbureau’s. In het verleden heb ik mij al bij veel uitzendbureau’s ingeschreven. Vaak schrijven dit soort bureau’s je alleen nog in als ze ook daadwerkelijk werk voor je hebben. Een rondje uitzendbureau’s is leuk voor een praatje, maar mijn ervaring is dat deze rondjes weinig vruchtbaar zijn als je niet specifiek op een vacature reageert. Online zijn veel van deze vacatures te vinden. Je hoeft de deur niet uit op zoek naar een baan…

Om mijn zoektocht wat te vergemakkelijken heb ik dus besloten mij in te schrijven bij wat vacaturesites. Er zijn een hoop van dit soort sites te vinden. Veel zijn onderling aan elkaar gelinkt en veel zijn ook erg onoverzichtelijk en gebruiksonvriendelijk. Gelukkig zijn een aantal sites redelijk tot goed. Ik heb besloten me niet willekeurig bij elke site die ik tegenkom in te schrijven, maar heb een selectie gemaakt. 4 vacaturesites en 2 sites van uitzendbureau’s en 2 detacheerders. Daarnaast heb ik me ingeschreven bij de site van het UWV: werk.nl.

Ik heb me ingeschreven bij Monsterboard.nl, Stepstone.nl, duurzamevacaturebank.nl en technischevacaturebank.nl. De gebruiksvriendelijkheid van Monsterboard is uitzonderlijk goed ten opzichte van de andere sites. Nadeel is dat op Monsterboards vooral veel detacheerders actief zijn en de reacties die je krijgt op je profiel kloppen vaak totaal niet met wat je zelf zoekt, maar goed, je kan wel zelf aangeven voor welke werkgevers je graag wilt werken, en je kan, net als bij stepstone search agents aanmaken. Dagelijks ontvang ik nu de “geschikte” vacatures in mijn inbox.

Naast de verzamelsites heb ik me ook ingeschreven bij Randstad en Manpower. Ik heb voor deze twee uitzendbureau’s gekozen omdat zij mij in het verleden het beste hebben geholpen EN me nog geen baan aan hebben geboden als intercedent. Ik heb heel veel respect voor de mensen die intercedent zijn. Ze helpen immers mensen aan werk, maar ik zie mezelf niet in deze functie werken. Ik blijf me erover verbazen dat intercedenten mij vaak wel in deze functie zien werken en mij steevast uitnodigen om intern te solliciteren. Het is gewoon niet waar mijn interesse naar uitgaat.

Bij werk.nl heb ik me meer ingeschreven voor de vorm dan voor het resultaat. Mijn ervaring is dat er veel vacatures op die site staan die niet aansluiten bij mijn wensen, niveau of ervaring. Toch is het goed om je ogen open te houden en je niet te beperken tot de sites waarmee je goede ervaringen hebt.

De detacheerders heb ik niet overgeslagen. De bedrijven waar ik tot nu toe het meest over te spreken ben zijn Qualified People en Division Projects. Van deze bedrijven heb ik het gevoel dat ze je echt willen helpen. Ze houden contact, bieden af en toe een baan aan en nemen de tijd om een goede inschatting te maken van het soort werk dat bij je past, gecombineerd met je eigen wensen. Super!

Geef een reactie

